Ψάξε, ψάξε…που θα με βρεις;
Ψάξε, ψάξε…που θα με βρεις;

Ψάξε, ψάξε…που θα με βρεις;

Χωρικές έννοιες

«Θέλεις να παίξουμε κρυφτό;» Είπε στην αδερφή της η Μυρτώ. Και έτσι ξεκινάει ένα παιχνίδι που στόχο έχει όχι μόνο τη διασκέδαση αλλά και την κατανόηση των χωρικών εννοιών. Δηλαδή έννοιες όπως “πάνω”, “κάτω”, “δίπλα”, “μέσα”, “έξω”, “μακριά”, “κοντά” κ.α.. Έννοιες αρκετά σημαντικές για τη ζωή και την καθημερινότητά μας, που αρχίζουν να χτίζονται ήδη από τη βρεφική ηλικία. Ο Piaget, Ελβετός φιλόσοφος και ψυχολόγος, υποστηρίζει πως τα θεμέλια της χωρικής αντίληψης και της γνώσης οικοδομούνται ήδη από τη βρεφική ηλικία καθώς τα μωρά και αργότερα τα παιδιά κινούνται στο χώρο. Μέσα από το παιχνίδι και την εξερεύνηση το παιδί αντιλαμβάνεται τις έννοιες αυτές. Η κατανόηση τους βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν το λεξιλόγιο τους, να μπορούν να δίνουν σαφής και λεπτομερείς οδηγίες και να επικοινωνούν με τους γύρω τους. Τους προσφέρει καλύτερο προσανατολισμό στο χώρο και αργότερα καλύτερη κατανόηση μαθηματικών εννοιών. Επηρεάζει την συμμετοχή του σε κινητικά παιχνίδια και αθλήματα, στο παιχνίδι του καθώς και στην καθημερινότητά του. Αυτή η διαδικασία γίνεται σε στάδια. Αρχικά αναγνωρίζει τις σχέσεις των αντικειμένων σε σχέση με των εαυτό του, έπειτα τη σχέση των αντικειμένων μεταξύ τους και τέλος τη σχέση των αντικειμένων σε αφαιρετικό επίπεδο και όλη αυτή η διαδικασία, για τις βασικές πάντα έννοιες, όπως τις αναφέρουμε παραπάνω, ολοκληρώνεται κατά την προσχολική ηλικία και το συνοδεύει για μια ζωή.

Σχετικά άρθρα και βιβλία:

Ακούστε:

Χαρακτηριστικά:

Κατάλληλο για παιδιά 2,5 – 6 ετών

Συγγραφέας:

Αλεζίδου Ελένη

Πρωταγωνιστούν:

Η μικρή Μυρτώ

Εγγραφείτε στο podcast μας:

YouTubeSoundCloudSpotifyGoogle PodcastsCastBoxApple Podcasts

Κάντε μια δωρεά:


kids running on sandy beach
Photo by Mathias P.R. Reding on Pexels.com

Συμβουλές

  • Παίξτε κινητικά παιχνίδια όπως π.χ. “είμαστε πουλάκια και πετάμε έξω από τις φωλιές και τώρα μπαίνουμε μέσα” ή “περπατώ γύρω από τη λιμνούλα και τώρα μπαίνω μέσα να κολυμπήσω”.
  • Ακόμη και στο ελεύθερο παιχνίδι δίνονται τέτοιες ευκαιρίες, όπως π.χ. παίζετε με τα αυτοκινητάκια και προτείνετε “Ας βάλουμε τα κόκκινα αυτοκινητάκια στο πάνω γκαράζ και τα πράσινα στο κάτω” ή παίζετε με μικρές ανθρώπινες φιγούρες και προτείνετα “Ας βάλουμε τα παιδάκια να καθήσουν ανάμεσα από τα δέντρα όπου θα έχει σκιά” κλπ.
  • Παρατηρείστε εικόνες από βιβλία, περιοδικά, αφίσες και ψάξτε να βρείτε που βρίσκονται οι χαρακτήρες ή τα αντικείμενα στο χώρο
  • Δώστε τους απλές και συγκεκριμένες εντολές όπως “δώστε μου την μπάλα που είναι κάτω από το τραπέζι” ή “πάρε το παιχνίδι που είναι μέσα στο κουτί”, ή “βάλε τα παπούτσια σου δίπλα στη συρταριέρα” κλπ.